प्रजातन्त्र दिवसको पूर्वसन्ध्या : प्रजातन्त्र आमजनताको जीवनवृत्ति किन बन्न सकेन ?
भेषराज पोखरेल
फागुन ५, २०८० शनिबार १०:२९:२३
फागुन महिना सुरु हुँदा प्रजातन्त्र तथा प्रजातन्त्र दिवसको चर्चा हुन थाल्छ । सरकारहरूले प्रत्येक वर्ष प्रजातन्त्र दिवस धुमधामसँग मनाउने घोषणा गर्छन् । यही महिनाको ७ गते प्रजातन्त्र आएकाले यसै दिन सरकारले विभिन्न औपचारिक कार्यक्रम गर्ने पनि गर्छन् ।
यो वर्ष पनि माओवादी केन्द्रका अध्यक्ष पुष्पकमल दाहाल प्रचण्ड नेतृत्वको सरकारले प्रजातन्त्र दिवस तीन दिनसम्म धुमधामसँग मनाउने निर्णय गरेको छ । नेपालमा २००७ को आन्दोलनबाट १ सय ४ वर्षसम्म जरा गाडेर बसेको जहानिया राणा शासनअन्त्य गरेर प्रजातन्त्र स्थापना भएको हो । यसले नै नेपाली जनतालाई प्रजातन्त्रले सार्वभौमसत्ता सम्पन्न बनाउँछ भन्ने भाव जगाएको हो ।
यसैको प्रभावस्वरुप देशले अहिलेसम्मको यात्रा तया गरेको हो । पछिल्लो कालमा नेपाललाई संघीय गणतान्त्रिक राष्ट्रमा लैजान पनि यसले आधार स्तम्भको काम गरेको छ । राणा शासन फालेर सुरु भएको प्रजातन्त्रको यात्रा देशलाई लोकतान्त्रिक संघीय गणतन्त्रमा आइपुग्दा पनि जनताको जीवन वृत्तिभने सहज बन्न सकेको छैन । केही नेताहरुको भनाइलाई सापट लिँदा नेताहरु मोटाउने तर जनता र राष्ट्र दुब्लाउने अवस्था आएको छ । जनता प्रजातन्त्रका लागि सधैं मरिमेटेर लागेका हुन्, नेताहरु पनि एक से एक प्रजातन्त्रवादी, लोकतन्त्रवादी, विकासवादी, क्रान्तिकारी सत्तामा आउने, जाने भइरहेका छन् तर राष्ट्र र जनताको अवस्था भने झन् झन् खस्कँदै जानुको कारण के होला ? यसको खोजी हुनुपर्ने हो ।
प्रजातन्त्र वा लोकतन्त्र भनेको राष्ट्र र जनताको जीवनसँग प्रत्यक्ष सम्बन्ध राख्ने कुरा हो । कुनै दस्तावेज वा संविधानमा लेखिएर मात्रै त्यसको अर्थ रहँदैन । प्रजातन्त्रले सबै वर्ग, सबै जाति, सबै क्षेत्र तथा सबै लिंगका सार्वसाधारण जनताले समानहक अधिकार पाउने हो । राज्यका सबै क्षेत्रमा सबैको समान पहुँच कायम गर्ने शासनतन्त्र प्रजातन्त्र हो । शिक्षा, स्वास्थ्य, बास, भोजन, रोजगारी वा काम गर्ने अधिकार सबैले समान रुपमा पाउनु प्रजातन्त्र हो ।
राज्यभित्र रहेका सबै स्रोत साधनले उचित संरक्षण र उपयोगबाट जनताको जीवनस्तर उठाउनु पनि प्रजातन्त्र भित्रै पर्छ । अहिलेको आधुनिक समयमा संसारका सबै राष्ट्रमा जे जस्ता वादचले पनि ती राष्ट्रको संस्कार, संस्कृतितथा परम्परागत जीवनवृत्तिका साधनको संरक्षण तथा संवद्र्धन गर्दै नयाँखोज र नयाँ सोचका साथना गरिकको जीवनस्तर अधिकतम रुपमा माथि उठाउने शासन संयन्त्र नै प्रजानत्त्र हो । पूर्वीय आदर्श शासक तथा पश्चिमी राष्ट्रका प्रजातन्त्रको अभ्यासकर्ता आदर्श नेतृत्वकर्ताहरुले त्यही भनेका छन् । नेपाल अहिले समेत प्रजातान्त्रिक राष्ट्र भएरपनियी कुरामा किन चुकिरहेको छ ? यो गम्भीर खोजीको विषय हो । यी माथिका कुराहरु नभएसम्म संविधानमा जे लेखे पनि केही पनि उपलब्धि हुने छैन । आफूलाई प्रजातन्त्रिक वा लोकतान्त्रिक भन्ने दलका विधान वा अन्य दस्तावेजमा जे लेखे पनि त्यसको अर्थ रहँदो रहेन छ ।
२००७ देखि अहिलेसम्म यतिलामो समय बित्दा पनि प्रजातन्त्र जनताको जीवन वृत्तिसँगै जान नसक्नुका कारण खोज्दै जाँदा राज्य सञ्चालकहरु धेरै ठाउँमा चक्दै गएको देखिएको छ । प्रजातन्त्रको २००७ देखि ०१७ सम्मको समय दरबारको दाउपेचका कारण संक्रमण कालको अवस्थामाबितेको देखिन्छ । त्यसपछि महेन्द्रले आफ्नो हातमा शासन लिएपछि प्रायः सबै क्षेत्रलाई आफ्नो सोचाइ अनुसार व्यवस्थित गर्ने र विकासका मोडल खोज्नमै समय बित्यो । त्यसपछिको समय मिसिनरीका रुपमा निजी स्कूल, अस्पताल लचाउने, विदेशीको सहयोगबाट संस्थान खडा गर्ने काम भयो । पञ्चायतको पछिल्लो कालखण्डमा मिश्रित अर्थतन्त्रको अभ्यास गरियो । विदेशी लगानी सहितका निजी बैंकहरु पनि खुले ।
२०२८ मा विदेशीको परामर्शमा नयाँ शिक्षा लागू गरियो । त्यस समय नेपालमा औद्योगिक क्षेत्र खुले पनि नेपालको संस्कार, संस्कृति, परम्परागत स्रोत साधन र सीपको ख्याल गरिएन । २०४६ मा प्रजातन्त्र पुनःस्थापना भएपछि पनि यतातिर ख्याल गरिएन, सबै क्षेत्रमा निजी क्षेत्रलाई आह्वान गरियो । खुलाबजार अर्थतन्त्र सुरु भयो । ०५२ पछि माओवादी विद्रोह सुरु भएपछि उद्योगहरुसँग चन्दा लिने, धम्क्याउने, ठूलो धनराशि लिएर केही उद्योगी व्यवसायीलाई सहज बनाइदिने गरियो । गाउँ, गाउँबाट जनप्रतिनिधि लखेटिए, सत्ताधारी र त्यस वरिपरिका दलका नेताहरुले माओवादीको डर देखाएर कमाउने, माओवादीले हामी परिवर्तनकारी हौं यति नदिए खैराँत छैन भन्ने गर्दा विकास नभएर एक प्रकारको दलाली सुरु भयो । यस्तो अवस्थामा प्रजातन्त्र जनताको जीवनसँग जोडिन छाडेर नेताको मात्रै सेवा गर्ने अवस्थामा पुग्यो ।
शान्ति प्रक्रिया शुरु भएपछि त यो क्रम खुलमखुला मौलाउँदै गयो । अन्तरिम संविधानमा जनताका अनेक हक, अधिकार त लेखिए तर तिनको पालना गरिएन । विकासका ठेक्का पट्टादेखि, काम गर्ने, नदीजन्य पदार्थ, खानीजन्य पदार्थको उत्खनन्देखि प्रायः सबै राष्ट्रिय स्रोत साधन उपयोमा पूरै रुपमादलाली र कमिसन सुरु भयो । यही समयमा शहर तथा शहरोन्मुख क्षेत्र आसपासका जमिनको व्यापक मात्रामा दलालीको माध्यमबाट खरिद बिक्रीगरिन थाल्यो । जसले गर्दा सर्वसाधारण जनताले ती क्षेत्रमाबास बनाउन जमिन किन्न सक्ने अवस्था रहेन । शिक्षा र स्वास्थ्यमा निजी क्षेत्र पसेपछि सरकारी विद्यालयको शिक्षातथा सरकारी अस्पतालको सेवा खस्कँदै काम नलाग्ने अवस्थामा पुर्याइयो । विपन्न जनताले पाउने शिक्षा, स्वास्थ्य र सम्पन्नले पाउने शिक्षा, स्वास्थ्यमा ठूलो अन्तर पर्न थाल्यो ।
यसले मध्यम वर्गले आफ्ना सन्तानलाई गुणस्तरीय शिक्षाको खोजी र गुणस्तरीय स्वास्थ्य सेवा खोज्दै गाउँ छाड्न थाले । अहिले गाउँहरु ठूलो मात्रामा खाली बन्दै गएका छन् । परम्परागत सीप गुमाउँदै गएका विपन्नहरु पनि पलायन हुन बाध्य बन्ने अवस्था आएकै छ । तिनीहरु शहरमापनि स्थापित हुन नसकेपछि विदेशतिर कामको खोजीमा जान बाध्य भए । अहिले त सम्पन्न र मध्यम वर्गमा युवाहरु पढ्ने नाममा विदेश गइरहेका छन् भने विपन्नका छोराछोरीहरु खाडी मुलुक, मलेसियादेखि अन्यमुलुकहरुमा गइरहेका छन् । प्रजातन्त्र वा लोकतन्त्रवादी कांग्रेस र कम्युनिष्ट दलका सरकारहरुले सडक बनाउने, स्कूल भवन बनाउने, स्वास्थ्य चोकी भवन बनाउने कामलाई विकासदेखे तर जनताका वास्तविकहकहरुको ख्यालै गरेनन् । कर्मचारी तन्त्रदेखि, राजनीतिक क्षेत्र पूरै रुपमा दलाली र कमिसनमा लागेपछि जनताको प्रजातन्त्र जीवनवृत्तिसँग सँगै हिँड्न नसकेर धरापमा पर्यो । अहिलेको अवस्था यही हो ।
देशमा प्रजातन्त्र छ तर केही राजनीतिक नेता र सरकारी कर्मचारी,दलालीमा कुशल व्यवसायीलाई मात्रै भएको छ । सर्वसाधारण जनतालाई त्यसले थोरै पनि छुन सकेको छैन । यसले देशमा अब एउटा ठूलो संकट निम्त्याउने अवस्था देखिएको छ । गाउँहरु खाली हुँदै जानेछन्, अब शिक्षक पाउन कठिन पर्नेछ, सरकारी कर्मचारी क्षेत्रमा पनि सक्षम व्यक्ति पाइन कठिन पर्नेछ, उद्योगलाई कामदार पाउन नसकिने अवस्था आउनेछ । सरकारी स्कूल, कलेज विद्यार्थी विहीन हुँदै जानेछन् । विश्वविद्यालय पनि विद्यार्थी विहीन तथा योग्यशिक्षक विहीन बन्न जाने निश्चित छ । यस्तो अवस्थामा सामान्य रुपमा योजना बनाएर कामदिने छैन ।
अझ बजेटै खर्च नसक्ने अवस्था र दलालीकै प्रभावमा करका दर तलमाथि गर्ने हो भने केही पनि हुनेछैन । सबैभन्दा पहिले दलाली र कमिसनको जालो राजनीतिक क्षेत्रले तोड्न आफैंबाट सुरु गर्न सक्नुपर्छ । देश र जनतालाई फाइदा हुने क्षेत्र पहिचान गरेर ठूलो लगानी गरी नमूना देखाउन सक्नुपर्छ । पछिल्लो समय देश र जनतालाई घात हुने गरी बढिरहेको दलाली, तस्करी, मानव तस्करी तथा सरकारी जमिन हडप्ने कामलाई रोक्न सक्नुपर्छ । होइन भने दलहरुले विधानमा यो राख्ने, यसो गर्ने, उसो गर्ने तथा संसदले यो विधेयक बनाउने, त्यो बनाउने भन्ने कुराले पनि जनताको जीवनस्तरमा कुनै अन्तर आउनेछैन । प्रजातन्त्र मुखले भनेर हुने कुरा होइन देश र जनताको जीवनमा उतार्न सक्नैपर्छ । तब मात्रै फगुन७ को महत्व दर्शिनेछ ।
भेषराज पोखरेल
नेपालबहस डटकमका नियमित स्तम्भकार भेष राज पोखरेल वरिष्ठ पत्रकार हुन् । विगत २५ वर्षदेखि अर्थ राजनीतिक धारमा कलम चलाउँदै आएका पोखरेलले कान्तिपुर दैनिकमा २० वर्ष भन्दा बढी समय भाषा सम्पादकका रुपमा काम गरेका छन् । स्वतन्त्र लेखकका रुपमा समेत विभिन्न दैनिक पत्रपत्रिकाहरुमा लेखहरू लेख्दै आएका पोखरेलले दुई वर्ष नेपाल तारा डटकमको सम्पादकको रुपमा काम गरेको अनुभव पनि छ ।
लेखकबाट थपपूर्वराजा ज्ञानेन्द्र सडकमा आउने मुहूर्त
बैशाख १६, २०८१ आइतबार
राष्ट्रिय सम्पत्ति जलिरहेको छ, देशको वास्तविकता ख्याल नगरी कस्ता योजना आउने होलान् ?
बैशाख १५, २०८१ शनिबार
लोकतन्त्र दिवसको सान्दर्भिकता
बैशाख ११, २०८१ मंगलबार
बझाङको मतगणना १ बजेदेखि जिल्ला अदालत चैनपुरमा शुरु हुने
बैशाख १६, २०८१ आइतबार
पूर्वराजा ज्ञानेन्द्र सडकमा आउने मुहूर्त
बैशाख १६, २०८१ आइतबार
आजको मौसम : पहाडमा वर्षा, तराइमा हावाहुरीको सम्भावना
बैशाख १७, २०८१ सोमबार
लगानी सम्मेलन आज पनि जारी, १५० परियोजना प्रस्तुत गरिँदै
बैशाख १७, २०८१ सोमबार
आजको राशीफल
बैशाख १७, २०८१ सोमबार
बझाङमा एमालेलाई पछि पार्दै कांग्रेसको अग्रता
बैशाख १७, २०८१ सोमबार
इलाम अपडेट : अग्रता बढाउँदै एमाले, सुहाङ २२८२ मतले अगाडि
बैशाख १७, २०८१ सोमबार
सिंहदरबार प्रवेशका लागि आजदेखि इलेक्ट्रोनिक गेटपास पाइने
बैशाख १७, २०८१ सोमबार